v. Forsknings- og Analysechef Mads Leth Jakobsen, VIVE
Sted: Søauditorierne, Eduard Biermann (Auditorium 1252-204)
Indhold:
Professionelle læringsfælleskaber (PLF) blandt fagprofessionelle undervisere har fået stor opmærksomhed i den danske uddannelsesverden. Interessen er drevet af en grundlæggende overbevisning om, at sådanne fælleskaber fremmer en fagprofessionalisme baseret på en velfunderet professionel dømmekraft og herigennem elevers læring og trivsel. Denne workshop diskuterer på basis af den eksisterende videnskabelige viden, hvordan man ledelsesmæssigt kan fremme og understøtte professionelle læringsfællesskaber og ikke mindst, hvordan denne viden kan overføres til og gøres relevant for uddannelseslederes konkrete ledelsespraksis på danske skoler. Mere præcist vil workshoppen forholde sig til tre spørgsmål:
Workshoppen starter med en række oplæg, der belyser disse spørgsmål ud fra henholdsvis et forskningsmæssigt og et praktisk ledelsesperspektiv. Derefter vil der være en fælles refleksion med inddragelse af alle workshoppens deltager, inden der afslutningsvist formuleres nogle praksisorienterede take-a-way pointer.
Oplægsholdere:
Louise Schmidt, Skoleleder Læssøesgades Skole, Aarhus
Lars Qvortrup, Professor DPU, Aarhus Universitet
Søren Winter, Professor VIVE
Moderated by Professor Jørgen Elklit, Department of Political Science, Aarhus University
Room: Søauditorierne, Jeppe Vontilius (Auditorium 1252-310)
Theme:
How does turbulent political situations in different countries – and the ensuing unstability – affect leadership at the state level and within the public sector? This timely question will be discussed in this workshop, where scholars from the UK and Denmark will share perspectives and insights, emphasizing the specific leadership challenges caused, inter alia, by the political situations in their countries of specialization. This will be followed by a discussion on the broad implications of the turbulent political times for public leadership as well as questions from the audience.
Presenters:
Jørgen Grønnegård Christensen, Professor Emeritus, Department of Political Science, Aarhus University
Paul Webb, Professor of Politics, University of Sussex
Anne Mørk, Associate Professor, Center for American Studies, University of Southern Denmark
v. Professor Anders Ryom Villadsen, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet
Sted: Samfundsmedicinsk Auditorium (1262-101)
Indhold:
Rekruttering er en af de vigtigste ledelsesopgaver. At kunne tiltrække, rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere er en helt afgørende forudsætning for at skabe succesfulde organisationer. Dette gælder både, når den stabile drift skal sikres, men også i forandringssituationer, hvor nye muligheder og udfordringer ofte kræver at organisatorisk omstilling sker gennem rekruttering af nye typer medarbejdere med de rette kompetencer.
Både offentlige og private organisationer er i stigende grad under pres for effektivt at kunne rekruttere til en mangfoldig organisation, hvor medarbejdere kan have baggrund i hele verden. Men det er svært. For hvordan sikrer man, at man ansætter den bedste person i en gruppe forskelligartede kandidater? Og hvordan undgår man rutine- og vanetænkning, som kan stå i vejen for udvikling og fornyelse? Denne workshop fokuserer på de udfordringer og muligheder, som rekruttering i dag giver organisationer; særligt med fokus på mangfoldighed. Der er oplæg fra forskere og ledere, god tid til diskussion, ligesom nogle af de nyeste rekrutteringsværktøjer diskuteres.
Oplægsholdere:
Christian Mølgaard, Juridisk chef, Aarhus Kommune
Karina Andreasen, Head of Talent & Development, ISS Facility Services A/S
Jesper Lund, Partner & Director, Mercuri Urval
v. Lektor Ann-Louise Holten, Institut for Psykologi, Københavns Universitet
Sted: Søauditorierne, Merete Barker (Auditorium 1253-211)
Indhold:
Denne workshop fokuserer på to centrale spørgsmål i ledelsesudvikling: Hvad skal ledere lære, og hvordan skal de lære det? Den første hovedpointe er, at træning af lederes overordnede kompetencer til at identificere, hvad virksomheden har brug for, er langt mere nyttig end specifik færdighedstræning. Den anden hovedpointe er, at læringen kan foregå digitalt frem for analogt. Workshoppen vil:
Workshoppens primære målgruppe er konsulenter og beslutningstagere inden for ledelsesudvikling samt ledere med særlig interesse for, hvordan de udvikler sig. Workshoppen kombinerer oplæg fra ledelsesforskere og –undervisere med et anvendelsesorienteret perspektiv fra ledelsesrådgiver Birgitte Alstrøm.
Oplægsholdere:
Anne Bøllingtoft, Lektor Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet
Birgitte Alstrøm, Ledelsesrådgiver, Lederne
v. Novo Nordic Foundation Professor Mickael Bech, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
Sted: Søauditorierne, William Scharff (Auditorium 1253-317)
Indhold:
Ledelse handler om at skabe resultater sammen med og via andre. Hvad god ledelse er, handler derfor også om, hvilke medarbejdere, man som leder skal skabe resultater sammen med. På tværs af sektorer og brancher stiller karakteristika ved gruppen af medarbejdere derfor helt særlige krav til lederen. I denne workshop fokuserer vi på, hvad ledelse af videns- og kulturmedarbejdere, herunder ledelse af forskere og specialister, indebærer af udfordringer og muligheder – og vi drøfter bud på, hvad god ledelse af netop disse medarbejdere indebærer, herunder hvad rekruttering og udvikling af dygtige fagpersoner til ledelsespositioner på videns- og kulturarbejdspladser kræver.
På workshoppen vil vi mere konkret blandt andet diskutere følgende spørgsmål:
Drøftelserne af disse spørgsmål vil være baseret dels på paneldeltagernes perspektiver og erfaringer, dels på relevant forskning på området samt input fra deltagerne. Deltagerne på workshoppen vil blive inddraget i diskussionen via både dialog og interaktive øvelser.
Oplægsholdere:
Andreas Roepstorff, Professor, Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet
Lars Bo Nielsen, Dekan og professor, Health, Aarhus Universitet
Britta Thuun-Petersen, Biblioteks- og borgerservicechef, Viborg Kommune
Sten Tiedemann, Rektor, Folkeuniversitetet